Fifty shades of grey

Als schoonheidsspecialist merk ik dat de consument steeds bewuster wordt/wil worden. Veel cosmeticamerken spelen hierop in door de consument te “onderwijzen” in cosmeticaleer. Vaak wordt dit gedaan door een genuanceerd onderwerp zoals door het zwart-wit maken van cosmetica. Uiteraard is het merk dat de informatie verstrekt wit en de concurrent zwart. Het is een slim marketingplan dat bij veel mensen werkt. Gek vind ik dat niet, want de informatie die gegeven wordt klopt feitelijk gezien vaak wel. Echter zijn er regelmatig ook grijstinten tussen het zwart en wit die niet benoemd worden. Deze grijstinten leg ik graag aan je uit.

“Er zit geen verschil tussen dag- en nachtcrème”.

Deze kwestie is half waar en half onwaar. Een dagcrème is niet alleen gemaakt om de huid te voeden en te beschermen, maar ook voor een fijn draagcomfort. Wanneer een dagcrème te vet is, zal de huid gaan glanzen waardoor rimpels geaccentueerd worden. Wanneer je over je dagcrème ook nog foundation draagt, kan de vette crème ervoor zorgen dat je foundation gaat lopen en rimpels alleen maar meer opvallen. Ook bevatten dagcrèmes soms ingrediënten met een optische werking. Deze ingrediënten geven de huid bijvoorbeeld een jeugdigere uitstraling of camoufleren roodheid. 's Avonds zijn deze factoren niet van belang; daarom zijn nachtcrèmes vaak voller waardoor ze beter voeden.

“Oogcrèmes zijn onzin”.

Ik ben verschillende artikelen tegen gekomen die beweren dat je geen geld hoeft uit te geven aan oogcrèmes. Je zou hiervoor gewoon je dagcrème kunnen gebruiken. Met sommige crèmes is dit ook zo. Belangrijk om te weten, is dat je verschillende huidtypes in je gezicht kan hebben. De huid rond je ogen is bij iedereen droog (vetarm) en dus kwetsbaar. Wanneer de rest van je gezicht ook een droog huidtype is en je hier een crème voor gebruikt, kun je deze misschien ook rond je ogen gebruiken. Gebruik je een crème tegen onzuiverheden dan is dit bijvoorbeeld niet het beste product voor je ogen. Daarnaast kunnen er in je crème ingrediënten zijn verwerkt die verdampen en irriterend kunnen aanvoelen in je ogen. Wil je zeker zijn dat jouw crème geschikt is voor de huid van je ogen? Koop dan gewoon een oogcrème.

“Je dagcrème moet een SPF hebben”.

Persoonlijk ben ik een tegenstander van het verwerken van zonnefilters in verzorgende producten. Dit puur omdat het ten koste gaat van de werking van je product. Een beetje filter neemt al snel 30/40 procent van je product in beslag. Daarnaast heb je afhankelijk van de samenstelling 20 à 30 procent conserveringsmiddelen, stabilisators, emulgators en soms een beetje kleur- en geurstof. In een crème uit een potje met SPF 15 is, wanneer je pech hebt, nog maar 30 procent beschikbaar voor verzorgende ingrediënten. Daarnaast worden er in de cosmetica-industrie ook vaak filters gebruikt die je huid wel beschermen tegen uv-stralen, maar eigenlijk helemaal niet goed zijn voor de huid. Ik denk dat ik verder niet hoef uit te leggen dat je niet veel resultaten hoeft te verwachten van een dergelijk product. Feit is wel dat uv-straling het collageen in de huid afbreekt. Je kan jezelf hier het best tegen beschermen door een SPF over je verzorging aan te brengen. Bedenk daarbij wel dat we hier in Nederland weinig zon hebben. Naast de zomerdagen vind ik het persoonlijk overdreven om jezelf elke dag te beschermen.

“Wimpergroeiserums zijn schadelijk voor je ogen”.

Tijdens de ontwikkeling van een medicijn tegen staar ontdekten patiënten dat door het gebruik van het medicijn prostaglandine hun wimpers langer, dikker en donkerder werden. Het klopt dat van dit medicijn negatieve bijwerkingen bekend zijn. Het verkleuren van de iris en mogelijk zichtvermindering. Deze bijwerkingen zijn echter zeldzaam en alleen van toepassing wanneer het in het oog gedruppeld wordt. Wimpergroeiserums worden als een eyeliner dun aangebracht tegen de aanzet van de wimpers op het ooglid. Bij juist gebruik komt dit dus nooit in je oog. Daarnaast heeft de cosmetica-industrie een manier gevonden om de bijwerkingen tegen te gaan. Dus al komt het in je oog hoef je nog geen zorgen te maken. Wel kan de huid waarop je het serum aanbrengt wat verkleuren.

“Je lippen raken verslaafd aan lippenbalsem”.

Een uitspraak die ik veel tegenkom. Het is niet een onbegrijpelijke gedachte. De meeste mensen beginnen aan het begin van de winter door de lage luchtvochtigheid droge lippen te krijgen. Door de lippen in te vetten worden ze beschermt tegen uitdrogen en kunnen ze weer herstellen. Een maand later zien ze er weer goed uit en stop je met smeren. De luchtvochtigheid is echter nog steeds laag dus drogen je lippen ook weer uit. Claims dat het opnieuw uitdrogen komt doordat je lippen zelf geen vetlaagje meer aanmaken zijn onzin. Je lippen hebben helemaal geen talgklieren en hebben van nature dus niet of nauwelijks een vetlaagje. Precies daarom zijn het juist je lippen die snel uitdrogen in de winter. Ook word er geroepen dat cosmeticabedrijven bewust ingrediënten toevoegen om de lippen “verslaafd” te maken. Deze theorie is door de warenautoriteit onderzocht en als onjuist bestempeld.

“Een crème werkt alleen als het verpakt is in een pompje”.

De uitleg die hierbij gegeven wordt klink echt heel logisch. Wanneer je een potje opent komt er zuurstof en licht bij waardoor het product begint te oxideren en zijn werking verliest. Door het prodcut in een flacon met een pompje te verpakken zou dit probleem opgelost zijn en heeft een product minder conserveringsmiddelen nodig. Feitelijk klopt dit natuurlijk, maar dit geldt alleen als we het hebben over een “airless” pompje. Wanneer je een pompje gebruikt komt de crème alleen niet uit het reservoir maar uit het mondstuk van het pompje. Hier word het continue blootgesteld aan licht en zuurstof. Niet alleen wordt het product continue blootgesteld aan deze factoren, er zitten vaak minder conserveringsmiddelen in het product verwerkt, waardoor het ook nog eens sneller oxideert en dus zijn werking verliest. Wil je het dus echt goed doen, gooi dan altijd het eerste pompje weg en smeer je huid in met het tweede. Zonde van je product en je geld toch?

“Goedkope crèmes zijn net zo goed of beter dan dure crèmes”.

Dit onderwerp is lastig. Er zijn hele goede en slechte goedkope crèmes en hele goede en slechte dure crèmes. De prijs bestaat over het algemeen uit marketingkosten, onderzoeks/ontwikkelingskosten, logistieke kosten, ingrediënten, belasting en winst. Een merk dat zelf geen onderzoekslaboratorium heeft, goedkope werkstoffen en/of conserveringsmiddelen gebruikt en zijn product verkoopt aan een groot publiek hoeft niet veel winst op een artikel te rekenen om een mooi rendement te genereren. Dergelijke producten kunnen dus vrij goedkoop aangeboden worden. Qua huidverbetering hoef je echter niet veel van zo`n product te verwachten. Wel kunnen ze je huid beschermen tegen uitdroging en invloeden van buitenaf.

Wanneer een merk zelf zijn producten ontwikkelt en innovatief wil zijn zal het hoge onderzoekskosten hebben. L’Oréal heeft bijvoorbeeld een van de grootste onderzoekslaboratoria waar ongeveer 4000 mensen dagelijks bezig zijn met het ontwikkelen van producten en het onderzoeken van ingrediënten. Dit moet L’Oréal miljoenen per maand kosten. Om een product zo werkzaam mogelijk te maken moet een merk hoogwaardige en vaak duurdere conserveringsmiddelen gebruiken om zoveel mogelijk ruimte over te houden voor werkstoffen. Wanneer het product ook nog eens minder verkocht wordt moet er meer winst per product gerekend worden om de verkoop winstgevend te houden. Dit in combinatie met andere kosten, kan een product een stuk duurder maken. Hoewel magie in een potje niet bestaat mag je wel wat van deze producten verwachten. Ze voeden beter en dieper, zijn innovatiever en versterken het huidoppervlak. Daarnaast beschermen ze tegen externe invloeden en uitdroging. Het hangt van je persoonlijke voorkeur af of je dit verschil in werking ook het verschil in prijs waard vindt.

Wat de kwestie lastig maakt is dat sommige merken zich voordoen als een innovatief merk met hoogwaardige ingrediënten terwijl ze hier eigenlijk helemaal niet in geïnvesteerd hebben. Ze handhaven toch een duurdere prijs om meer winst te genereren. Oplichting is een te hard woord, maar als consument heb je toch het gevoel dat je enigszins bedrogen wordt.

Geschreven door: Robin Broerze

Blog, cosmetica, dagcrème, nachtcrème, serum, lippenbalsem, oogcrème



Verlengde Schrans 82
8932 NR Leeuwarden
06-41 13 46 22
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alle rechten voorbehouden © 2018, Zen's Touch
Website beheer en onderhoud LinQxx - Lokaal gevonden worden